Poniedziałek, 2 grudnia 2024
Prawie wszyscy właściciele samochodów wiedzą, że koła ich samochodów muszą być okresowo wyważane, ale nie każdy wie, jak często ta procedura powinna być wykonywana. Czy konieczne jest ponowne wyważenie po każdym wyważeniu, czy wystarczy zrobić to tylko po wymianie opon? Ogólnie, czy jest obowiązek pracy na wszystkich kołach - czy wystarczy praca na przednich?
Od tego procesu bezpośrednio zależy komfort i bezpieczeństwo jazdy. Jeśli koła nie są wyważone, podczas jazdy odczuwalne są drgania. Nie tylko spowoduje to dyskomfort dla wszystkich w środku, ale także przyspieszy mechaniczne zniszczenie zawieszenia, opon i felg.
Wyważenie ma bezpośredni wpływ na skuteczność zawieszenia. Bez niego przy dużych prędkościach samochód zacznie tracić panowanie nad pojazdem, co może doprowadzić do wypadku.
W tym procesie, eksperci odkryją, gdzie brakuje ciężaru koła i dodadzą tam dodatkowy ciężar. Dzięki temu drgania podczas jazdy są praktycznie wyeliminowane, co zapobiega przedwczesnemu zużyciu.
Zadaniem wyspecjalizowanego sprzedawcy opon jest wyeliminowanie nierównowagi kół, która powstaje podczas jazdy. Problem pojawia się, gdy ciężar koła nie jest równomiernie rozłożony na cały rozmiar koła. Aby skorygować brak równowagi, na obręczy należy umieścić ciężarki, które wyrównają nierównowagę. Miejsca do ich montażu wybierane są za pomocą specjalnej maszyny. Następnie do akcji wkracza komputer i analizuje informacje o charakterystyce koła. Dostępnych jest kilka rodzajów ciężarków, z różnych metali i o różnej wadze. Wybór odpowiedniego zależy od specyfiki koła.
Najczęściej przednie koła są bardziej niewyważone niż tylne. Nie oznacza to jednak, że można zapomnieć o tylnej części samochodu! Problemy z nim pojawiają się dopiero przy dużych prędkościach (od 120 km/h).
Obciążniki dzielą się na podkładki i są klejone zgodnie z metodą umieszczania. Zastosowanie jednego lub drugiego zależy od rodzaju koła. Tarcze stemplowane są wyposażone w wersję z ubijakiem (mocowanym do kołnierza wewnętrznego lub zewnętrznego). Mocowania samoprzylepne są przeznaczone do montażu na felgach aluminiowych i kutych. Są one montowane wewnątrz obręczy, obok szprych.
Wariant z nadrukiem daje w większości przypadków najlepsze rezultaty, ponieważ wariant z klejem negatywnie reaguje na mróz i wahania temperatury. Zdarzały się przypadki, że ładunek nie wytrzymywał takich warunków i odpadał. Dodatkowo można go zmyć silnym strumieniem wody podczas mycia samochodu.
W idealnym przypadku należy to zrobić zarówno przy montażu nowych kół, jak i przy zmianie położenia koła. Zaleca się przeprowadzanie tego zabiegu jak najczęściej, ponieważ samochód jest stale narażony na obciążenia powodujące niewyważenie. Problem ten jest najczęściej spowodowany uderzeniem kół w dół. Ostre uderzenie powoduje deformację koła, środek ciężkości zostaje przesunięty i koło nie może już prawidłowo spełniać swojej funkcji.
Inną przyczyną jest wada fabryczna. Niektóre pojazdy są wyposażone w koła niespełniające norm. Główne problemy to niewłaściwy kształt, niespójne materiały i problemy z wymiarami. Nawet brud i kamienie przywierające do bieżnika zakłócają równomierne rozłożenie ciężaru!
Tylne koła również powinny być regularnie wyważane, ponieważ brak wyważenia powoduje problemy z zawieszeniem, felgami i oponami.
Balansowanie wymaga przestrzegania kilku prostych zasad:
Wyważanie jest obowiązkowym procesem dla każdego samochodu. Chroni on koła i inne wrażliwe elementy przed przedwczesnym zużyciem i zapewnia komfort sobie i pasażerom. Jeżeli proces ten nie zostanie przeprowadzony z należytą starannością, mogą wystąpić problemy z obsługą (szczególnie przy wyższych prędkościach). Procedura ta powinna być przeprowadzana po zamontowaniu nowych kół i po każdej zmianie położenia. Należy również zwrócić uwagę nie tylko na przednie, ale również na tylne koła.
Czytaj dalej na: http://detailercenter.pl