Poniedziałek, 2 grudnia 2024
Udostępnij
Nowe badania wykazały, że 85% kierowców uważa, że problem oślepiających reflektorów jest coraz poważniejszy.
Ankieta RAC przeprowadzona wśród 2000 kierowców wykazała, że ogromna liczba dziewięciu na dziesięciu (89%) uważa, że przynajmniej niektóre reflektory w samochodach poruszających się obecnie po drogach są zbyt jasne, z czego trzech na dziesięciu (28%) - wyższy odsetek niż kiedykolwiek - uważa, że większość z nich jest zbyt jasna.
Spośród wszystkich tych kierowców, którzy narzekają na jasność reflektorów samochodowych, około 91% twierdzi, że są oślepiani podczas jazdy, a trzy czwarte (74%) twierdzi, że zdarza się to regularnie.
RAC wzywa obecnie rząd do zlecenia niezależnego badania kwestii oślepiania światłami reflektorów po tym, jak badanie wykazało, że 85% osób dotkniętych tym problemem uważa, że się on pogarsza.
Jeśli chodzi o wpływ olśnienia na kierowców, dwóch na trzech (67%), którzy cierpią z tego powodu, twierdzi, że muszą znacznie zwolnić, dopóki nie odzyskają dobrej widoczności, podczas gdy podobny odsetek (64%) uważa, że niektóre reflektory są tak jasne, że mogą powodować wypadki. W rzeczywistości pięć procent tych kierowców twierdzi, że prawie sami uczestniczyli w kolizji.
Co niepokojące, prawie jeden na dziesięciu (7%) twierdzi, że oślepiające światło reflektorów jest dla nich tak szkodliwe, że całkowicie unikają jazdy nocą, a liczba ta wzrasta do 14% w przypadku kierowców w wieku 65 lat i starszych.
W ramach badania RAC poprosił kierowców o oszacowanie, ile czasu zajmuje im ponowne wyraźne widzenie po oślepieniu światłami innych kierowców, podczas gdy 68% twierdzi, że zajmuje to od jednej do pięciu sekund, jeden na dziesięciu (11%) twierdzi, że zajmuje to sześć lub więcej - co, o dziwo, wystarcza kierowcy jadącemu z prędkością 60 mil na godzinę na pokonanie 160 metrów, co odpowiada 40 długościom samochodu.
Powody, dla których kierowcy postrzegają odblaski reflektorów jako taki problem, są mniej jasne, chociaż przytłaczające 87% oślepionych kierowców uważa, że wynika to głównie z faktu, że niektóre światła wydają się po prostu znacznie jaśniejsze.
Może to wynikać z rosnącej popularności samochodów wyposażonych w reflektory LED, co prowadzi do znacznie bardziej intensywnej i skupionej wiązki światła, na którą ludzkie oko reaguje inaczej niż w przypadku konwencjonalnych "żółtych" żarówek halogenowych. Chociaż reflektory LED doskonale poprawiają widoczność drogi przed kierowcą, może to być szkodliwe dla innych użytkowników dróg, którzy je napotkają.
Jednak ponad cztery na dziesięć osób (44%) uważa, że oślepianie jest spowodowane źle ustawionymi reflektorami.
Rosnąca popularność samochodów, które znajdują się wyżej na drodze, zwłaszcza SUV-ów, może być również czynnikiem, a osoby w konwencjonalnych samochodach, takich jak hatchbacki, sedany lub kombi, cierpią najbardziej.
Rządowe statystyki dotyczące kolizji pokazują, że od 2013 r. dochodziło średnio do 280 kolizji rocznie, w których oślepiające reflektory były czynnikiem przyczyniającym się do zdarzenia. W sześciu z nich rocznie ktoś stracił życie. Rzeczywista liczba może być wyższa, jeśli dochodzenie nie było w stanie ustalić, czy kolizja była bezpośrednio lub pośrednio spowodowana odblaskiem reflektorów innego pojazdu.