Niedziela, 5 grudnia 2021

Diagnostyka i przywracanie geometrii ciała

22 października 2021

Diagnozowanie i przywracanie geometrii nadwozia

Geometria nadwozia może ulec uszkodzeniu w wyniku uderzenia pojazdu w przeszkodę, wjechania kołem do studzienki kanalizacyjnej lub głębokiego rowu, a także częściej w wyniku wypadku.
Na badanie geometrii nadwozia kierowany jest każdy samochód wymagający naprawy blacharskiej oraz samochody w trakcie przeglądów okresowych. Pęknięcie w karoserii może być tak małe, że niewidoczne dla oka, ale jego konsekwencje mogą być bardzo szkodliwe i stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa.
Geometria nadwozia jest diagnozowana przez elektroniczny system pomiarowy, który zapewnia milimetrową dokładność. Pomiary dokonywane są w trzech wymiarach. Dane uzyskane dla wszystkich parametrów nadwozia, zarówno od dołu jak i od góry, są przetwarzane przez komputer.
Komputerowa baza danych zawiera całą geometrię wszystkich pojazdów. Odpowiada to ponad pięciu tysiącom modeli. Dzięki Internetowi baza danych jest zawsze aktualna.
Przed rozpoczęciem naprawy karoserii dokładnie sprawdzana jest geometria karoserii. Specjaliści diagnozują pojazd i dokonują pomiarów geometrii nadwozia. Wykrywają również zagniecenia w dachu i wgniecenia w elementach bocznych. Sprawdzają również szczeliny w otworach, ponieważ wady te wpływają na prowadzenie samochodu.
Geometrię ciała przywraca się za pomocą specjalistycznego sprzętu, którego podstawowym elementem jest taca do body buildingu. Pochylnia służy do wykonywania napraw nadwozia pod kontrolą elektronicznego systemu pomiaru przekątnej. System ten wyróżnia się wysoką precyzją i elastycznością.
Systembloków konstrukcyjnych jest maszyną zaprojektowaną do wyrównywania geometrii ciała. Jest niezastąpiony przy pracach blacharsko-lakierniczych. Przyczepa dostosowuje zgniecione ciało do panującej geometrii we wszystkich trzech kierunkach. Dzięki temu można z absolutną precyzją odtworzyć geometrię ciała. Używanie traktorów i zszywaczy jest dziś bardzo rozpowszechnione. Tam, gdzie kiedyś kilku blacharzy musiało młotkować przez kilka dni, aby naprawić karoserię, traktor podnosi samochód w ciągu zaledwie jednego dnia. Zszywka jest uniwersalna. Jest w stanie ciągnąć najbardziej skomplikowane mieszki. Wyrównuje głębokie pęknięcia w ciele. Potrafi wyprostować pogniecione maski i błotniki oraz inne części pojazdów.
Technologia pracy z ciałem jest dojrzała. Wykonuje się je w kilku etapach. Są to: praca nad przywróceniem geometrii ciała. Następnie karoseria jest cynowana. Przygotowanie powierzchni detali do malowania i dobór lakieru komputerowego. Na koniec samochód jest malowany i polerowany. Przywrócenie geometrii nadwozia polega na tym, aby wszystkie jego punkty odniesienia, w wyniku naprawy nadwozia, odpowiadały parametrom fabrycznym.






16.10.2018, 3387 wyświetleń.