Poniedziałek, 11 listopada 2024
Udostępnij
Pod koniec stycznia kodeks drogowy trafił na pierwsze strony gazet po tym, jak weszła w życie jego ważna aktualizacja, która dotyczy wszystkich użytkowników dróg i pieszych.
Nowe przepisy mają na celu ochronę rowerzystów, pieszych i jeźdźców konnych podczas korzystania z brytyjskich dróg lub przebywania w ich pobliżu. Mają one również na celu uczynienie dróg bezpieczniejszymi dla niechronionych użytkowników poprzez stworzenie hierarchii, która wyjaśnia pierwszeństwo pieszych i rowerzystów oraz ustanawia bezpieczniejsze praktyki wyprzedzania.
Mając to na uwadze, podjęliśmy współpracę z firmą Nationwide Vehicle Contracts, aby przedstawić osiem kluczowych zmian i ich znaczenie dla nas wszystkich.
Aby zapewnić bezpieczeństwo najbardziej narażonym użytkownikom dróg, zostanie wprowadzona nowa hierarchia, która będzie ich chronić i ograniczy liczbę kolizji na brytyjskich drogach.
Nowa hierarchia na drogach wygląda następująco:
Gdy piesi przechodzą przez drogę lub skrzyżowanie, kierowcy powinni ustąpić im pierwszeństwa. Nawet jeśli pieszy nie zaczął jeszcze przechodzić przez jezdnię, kierowcy powinni ustąpić pierwszeństwa tym, którzy na niego czekają.
Zbliżając się do przejścia dla pieszych, kierowcy samochodów, rowerzyści i motocykliści powinni ustąpić pierwszeństwa pieszym znajdującym się na przejściu, natomiast na przejściu równoległym kierowcy samochodów powinni ustąpić pierwszeństwa rowerzystom i pieszym.
Osoby jeżdżące konno, spacerujące lub prowadzące pojazdy konne powinny zwracać uwagę na swoje otoczenie i bezpieczeństwo pieszych.
Osoby jeżdżące na rowerze proszone są o nie mijanie pieszych i jeźdźców konnych z dużą prędkością lub w bliskiej odległości. W razie potrzeby należy również zwolnić i powiadomić o swojej obecności dzwonkiem, pamiętając jednak, że mogą to być osoby głuche lub niedowidzące. Nowe przepisy oznaczają również, że rowerzyści nie powinni przejeżdżać z lewej strony konia.
Rowerzyści muszą teraz poruszać się środkiem pasa ruchu podczas jazdy po drogach o spokojnym ruchu, na których ruch jest wolniejszy, a także podczas zbliżania się do skrzyżowań lub zwężeń. Na ruchliwych drogach, gdzie pojazdy poruszają się szybciej niż oni, rowerzyści muszą trzymać się co najmniej 0,5 metra od krawędzi krawężnika. Przejeżdżając obok zaparkowanych pojazdów, rowerzyści powinni zachować jednometrowy odstęp i uważać na osoby wchodzące im w drogę.
Rowerzyści jeżdżący w grupach mogą teraz jeździć po dwóch pasach, ponieważ w większych grupach i z mniej doświadczonymi rowerzystami jest to bezpieczniejsze. Należy pozwolić samochodom na wyprzedzanie ich, gdy jest to bezpieczne.
Kierując pojazdem, można obecnie przekraczać podwójną białą linię, jeśli jest to konieczne, a droga jest wolna, aby wyprzedzić rowerzystę lub konia, jeśli poruszają się oni z prędkością 10 mph lub mniejszą.
Podczas wyprzedzania rowerzystów należy pozostawić co najmniej 1,5 metra między pojazdem a rowerzystą jadącym z prędkością do 30 mph, aby zapewnić im więcej miejsca. Przy wyprzedzaniu koni kierowcy muszą pozostawić co najmniej 2 metry wolnego miejsca. Jeśli kierowca przejeżdża obok pieszego idącego po jezdni (bez chodnika), należy pozostawić dwa met ry między pieszym a pojazdem i zmniejszyć prędkość.
Zachęcamy rowerzystów do korzystania z małej sygnalizacji świetlnej, dzięki czemu ich podróż będzie bezpieczniejsza. W przypadku poruszania się rowerem po drogach, na których nie ma takiej sygnalizacji, zaleca się, aby rowerzyści zachowywali się tak, jakby prowadzili pojazd, a więc byli jak najbardziej widoczni i unikali wyprzedzania w miejscach, w których uznają to za niebezpieczne. Dodatkowo, na skrzyżowaniu, jadąc prosto, rowerzyści mają teraz pierwszeństwo przejazdu.
Na rondzie kierujący pojazdem lub motocyklem nie powinni próbować wyprzedzać osób jadących rowerem po swoim pasie ruchu, a także powinni umożliwić rowerzystom poruszanie się po rondzie podczas jazdy dookoła.
Dutch Reach" to nowa technika otwierania drzwi. Kierowcy i pasażerowie powinni teraz otwierać drzwi samochodu, używając ręki przeciwnej do tej, którą otwierają drzwi - na przykład, używając prawej ręki do otwarcia drzwi po lewej stronie pojazdu. W ten sposób osoba otwierająca drzwi patrzy na swoje ramię, co zmniejsza prawdopodobieństwo spowodowania obrażeń u rowerzystów, motocyklistów i osób na chodniku.
Gdy właściciele pojazdów elektrycznych ładują swoje samochody, powinni parkować blisko punktu ładowania, aby zapobiec potknięciu się pieszych o kable. Powinni także w miarę możliwości umieścić znak ostrzegawczy i zwrócić kable do ładowania, aby ograniczyć niebezpieczeństwo i przeszkody dla innych osób.
"Nowe zmiany w kodeksie drogowym mają zasadnicze znaczenie dla bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg i pieszych" - powiedział Keith Hawes, dyrektor Nationwide Vehicle Contracts.
"Ponieważ wiele zasad zawartych w kodeksie drogowym to wymogi prawne, ważne jest, aby wszyscy kierowcy byli na bieżąco z wprowadzanymi zmianami. Nieprzestrzeganie zasad może stanowić przestępstwo, które może skutkować punktami na prawie jazdy, grzywnami, zakazem prowadzenia pojazdów, a w najgorszym przypadku karą pozbawienia wolności."