Piątek, 26 kwietnia 2024

Co powinieneś wiedzieć o swoim samochodzie

29 sierpnia 2022

Podziel się Facebook Twitter

Według doniesień, policja i różne firmy ubezpieczeniowe wykorzystują dane przechowywane w kluczykach samochodowych w ramach prowadzonych przez siebie dochodzeń.

To może nie być nowością dla niektórych z was, ale jestem gotów założyć się, że większość populacji nie była świadoma, jak wiele informacji można uzyskać z klucza samochodowego i producenci nie są chętni do reklamowania tego faktu. Inteligentne klucze zapłonowe przechowują na chipie pamięci szczegóły dotyczące całkowitego przebiegu samochodu i odległości, jaką przebył podczas ostatniej podróży. Za pomocą czytnika sprzedawcy mogą wyodrębnić te informacje i mogą być one wykorzystane przez władze lub ubezpieczycieli do walki z oszustwami ubezpieczeniowymi, a w niektórych okolicznościach także z wypadkami. Producenci po cichu i coraz częściej stosują tę technologię i z pewnością jest ona obecna w niektórych pojazdach Renault i BMW od co najmniej dziesięciu lat! Tego typu rzeczy są dobre, ale - i możecie nazwać mnie cynikiem - jak długo potrwa zanim te informacje zostaną wykorzystane przeciwko wam, powiedzmy, w skądinąd doskonale niewinnym roszczeniu gwarancyjnym? Może twój dealer może cię oświecić.

I mówiąc o gwarancji, jestem pewien, że jesteś pod wrażeniem, że jeśli coś pójdzie nie tak z chronionym samochodem, po prostu wziąć go z powrotem do naprawy. Cóż, wygląda na to, że nie, jeśli jesteś właścicielem Toyoty. Informatorzy - a może w tym przypadku powinni to być informatorzy? - ujawnili, że nie wszystko jest takie, jak się wydaje u największego na świecie producenta samochodów. Wygląda na to, że w tajnych notatkach Toyota poinstruowała swoją sieć, aby przymykała oko na niegroźne drobne usterki, które mogą zostać wykryte podczas rutynowych prac, a których, co istotne, klient nie zgłosił lub nie był świadomy. Usterki te mogą być ujawnione klientowi dopiero po wygaśnięciu gwarancji, a więc pojawiają się niewinnie na rachunku! Wiedza ta nie jest podawana w instrukcjach gwarancyjnych, a teraz nawet zatwardziali dealerzy i technicy zaczęli hałasować na temat tej pozornie nieetycznej praktyki. Aby być wyważonym, Toyota usilnie zaprzecza temu, choć dowody rzekomo istnieją, i stwierdza, że ich gwarancja wyznacza punkt odniesienia w branży.

Jest kilka potencjalnie dobrych wiadomości. Szczyt, nie mniej, ministrów gabinetów są do omówienia sposobów zmniejszenia składek ubezpieczeniowych samochodów poprzez drastyczne zmniejszenie liczby roszczeń whiplash, obecnie działa na około 1500 dziennie! Jest to prawie całkowicie spowodowane wybrykami pogotowia ratunkowego i małp oszustów. Nasze samochody nigdy nie były bezpieczniejsze; są lepiej zbudowane i o wiele, wiele trudniejsze do kradzieży niż kiedykolwiek wcześniej, więc nadszedł czas, aby premie to odzwierciedlały. Miejmy tylko nadzieję, że ten szczyt rzeczywiście przyniesie korzyści, a nie będzie tylko kolejną porcją gorącego powietrza.

Geoff Maxted jest niezależnym pisarzem i fotografem.