Czwartek, 25 kwietnia 2024

Diagnozowanie, naprawa i napełnianie systemu klimatyzacji

31 października 2021

Diagnozowanie, naprawa i napełnianie systemu klimatyzacji

W celu utrzymania odpowiedniego mikroklimatu w samochodzie należy zadbać o stan klimatyzacji. Eksperci zalecają, aby co najmniej raz w roku przyjechać do stacji serwisowej i zlecić naprawę klimatyzatora oraz jego napełnienie - dzięki temu w przyszłości nie trzeba będzie wydawać dużo pieniędzy na naprawy.

Specyfika diagnostyki klimatyzatorów

Należy sprawdzić system pod kątem braku usterek na wiosnę lub na początku lata, aby uniknąć problemów z klimatyzatorem w najgorętszym okresie roku.

Statystyki mówią, że awarie występują częściej z następujących powodów

  • niewystarczająca ilość czynnika chłodniczego, co prowadzi do przegrzania i uszkodzenia wrażliwych podzespołów;
  • nadciśnienie spowodowane usterkami w układzie chłodzenia;
  • problemy z okablowaniem.

Diagnostyka i naprawy są przeprowadzane w kilku etapach. W pierwszym etapie technicy kontrolują maszynę, aby wykryć najprostsze usterki, takie jak uszkodzenia mechaniczne. Najważniejszym punktem jest szukanie wycieków freonu. Aby wykryć taki problem, eksperci stosują wykrywacze nieszczelności, które wychwytują parowanie gazu do powietrza, nawet przy bardzo małych ilościach.

W zależności od przypadku stosowane są różne modele wykrywaczy nieszczelności. Istnieją modele, które wykrywają miejsce wycieku, jak również urządzenia, które wyświetlają stężenie uciekającego freonu. W zależności od rodzaju awarii technik określi, z której opcji należy skorzystać.

Inną prostą metodą wykrywania nieszczelności jest metoda diagnostyczna z wykorzystaniem ultrafioletu. W trakcie procedury do zalewanego klimatyzatora dodawany jest specjalny dodatek, który wskazuje uszkodzenie. Metoda ta jest bardziej niezawodna niż użycie wykrywacza nieszczelności, ale wymaga czasami częściowego demontażu systemu klimatyzacji.

Naprawa i tankowanie

Jeśli na pierwszym etapie nie udało się wykryć problemu, specjaliści analizują charakterystykę techniczną i eksploatacyjną klimatyzatora oraz działanie systemów elektronicznych. Uszkodzone elementy są następnie naprawiane.

Żadne metody nie pomogły w wykryciu usterki? Potem pozostaje już tylko doładować autoklimatyzator!

Konieczne jest uzupełnianie co najmniej raz w roku. Freon ulega odparowaniu pod wpływem agresywnego środowiska powstałego w wyniku odparowania płynów technicznych z innych układów samochodowych, wahań temperatury, a nawet drgań podczas jazdy.

Czasami konieczne jest wykonanie nieplanowanego zabiegu:

  • jeżeli nastąpiło pogorszenie jakości elementów uszczelniających z przyczyn naturalnych lub na skutek naprężeń mechanicznych;
  • jeśli skraplacz lub przewody uległy korozji;
  • Jeśli elementy gumowe układu klimatyzacji poluzowały się i pękły, co spowodowało obniżenie ciśnienia.

05.03.2019, 892 views.