Sobota, 20 kwietnia 2024

Platynowy jubileusz dla Bentleya Continental

29 sierpnia 2022

Share

  • Facebook
  • Twitter

Bentley świętuje 70 lat od rozpoczęcia produkcji modelu R-Type Continental - jednego z najbardziej znanych samochodów w 103-letniej historii firmy i pierwszego Bentleya, który nosił kultową nazwę Continental.

Wyprodukowany w liczbie zaledwie 208 egzemplarzy model R-Type Continental był tak samo rzadkim widokiem w latach 50-tych, jak i dzisiaj - ale przeszedł do historii jako wzorcowy Bentley i ucieleśnienie grand touringowego DNA marki.

Jego etos i wygląd zewnętrzny były inspiracją dla pierwszego Continentala GT w 2003 roku i od tego czasu inspiruje zespoły projektowe Bentleya.

Pierwszy prototyp R-Type Continental (znany jako "Olga" dzięki rejestracji OLG490) pojawił się na drogach w sierpniu 1951 roku, ale dopiero w maju 1952 roku samochód wszedł do produkcji, a dostawy do klientów rozpoczęły się w czerwcu.

W tamtym czasie był to najszybszy czteromiejscowy samochód na świecie - ten tytuł przejął współczesny Continental GT w 2003 roku. Był również najdroższy, kosztował 6 928 funtów - prawie cztery razy więcej niż średnia cena domu w Wielkiej Brytanii w 1952 roku.

Pomysł głównego inżyniera ds. projektów, Ivana Everndena i głównego stylisty, Johna Blatchleya, Continental R-Type został opisany w tamtym okresie przez magazyn Autocar jako "nowoczesny magiczny dywan, który unicestwia wielkie odległości".

Eleganckie coupé oparte na sedanie R-Type Bentleya było napędzane sześciocylindrowym silnikiem rzędowym o pojemności 4,566 cm3 i mocy 153 KM. Prototyp osiągnął średnią prędkość 118,75 mph na pięciu okrążeniach (z najlepszym okrążeniem poniżej 120 mph) na torze Montlhèry pod Paryżem.

Aby utrzymać docelową masę, konstruktorzy nadwozia HJ Mulliner wykonali z aluminium karoserię, ramy okien, obwódkę przedniej szyby, podświetlenie, ramy foteli i zderzaki. Nawet przy zmniejszonej masie, wybór opon miał kluczowe znaczenie; nie istniały standardowe opony drogowe, które mogłyby udźwignąć dwutonowy samochód przy prędkościach przekraczających 115 mil na godzinę, dlatego wybrano opony Dunlop Medium Distance Track.

Pierwszy model produkcyjny trafił do właściciela w czerwcu 1952 roku, a do czasu zakończenia produkcji w 1955 roku powstało 208 Continentali R-Type. Spośród nich, 193 zostały nadane przez HJ Mullinera. Inne firmy to Park Ward (cztery dropheads i dwa coupé), Franay (pięć), Graber (trzy) i Farina (jedna).