Opony do SUVa

Coraz większą popularnością w naszym kraju cieszą się samochody typu SUV. Zwiększony prześwit, często występujący napęd 4×4 (stały lub dołączany ręcznie/automatycznie) zdecydowanie zwiększają możliwości terenowe auta, co sprzyja wycieczkom przez bezdroża. Z racji na masę pojazdu, jak i wysoko położony środek ciężkości, do SUVów zalecane jest stosowanie dokładnie wybranych opon, tak by zoptymalizować długość drogi hamowania, dobre zachowanie pojazdu na śliskiej nawierzchni oraz ekonomiczność jazdy (zmniejszenie oporów toczenia). Dobór opon powinien uwzględniać charakter nadwozia, ale czy warto płacić jego off-roadowe zapędy?

SUVy i Crossovery

Relatywnie nowe typy nadwozi, SUVy i Crossovery, wyparły z podium najpopularniejszych typów aut kompakty z segmentu C, odnotowując prawie 25-procentowy udział w rynku nowych samochodów. To, co przyciąga do podwyższonej konstrukcji, wymaga jednak specjalnej uwagi przy eksploatacji. Nadwozia te cechują się wysoką masą własną oraz podwyższonym środkiem ciężkości przez co opona pracuje inaczej niż standardowych sylwetkach: hatchback, kombi, sedan. Nawet jeśli producent i nazwa bieżnika będzie ta sama, opony do SUVów mogą znacząco różnić się konstrukcją (zwłaszcza opony 4×4). Ogumienie tej średnicy i profilu będzie bowiem bardziej podatne na odkształcenia, szczególnie pod wpływem sił bocznych w samochodach z napędem AWD lub 4WD.

SUV a 4×4

Pamiętajmy, że większość samochodów typu Sport Utility Vehicle ma niewiele wspólnego z klasycznym offroadem. Dobierając ogumienie do SUVa, zwróćmy uwagę, żeby dla tych aut było projektowane, jednak zastanówmy się jak często będziemy wykorzystywać napęd 4×4 i w jakich warunkach. Jeśli ciężkimi warunkami eksploatacji opon będzie jazda po mokrym asfalcie i okazjonalny przejazd drogą gruntową, wystarczą opony z kategorii typowo szosowej. W przypadku, gdy zamierzamy jeździć po cięższej nawierzchni „standardowo”, warto rozważyć zakup opon HT (szosowych, przystosowanych do jazdy po szutrze i lekkim błocie) lub opon AT (przeznaczonych do jazdy w terenie, pozwalających jednak na relatywnie komfortową jazdę po nawierzchni asfaltowej). Potencjał opon MT – typowo terenowego ogumienia, o agresywnym wzorze bieżnika, służącego wyłącznie do off-roadu – nie zostanie w praktyce wykorzystany przez miejskie SUVy.

Oznaczenia opon

Nie istnieją specjalne symbole, które wskazywałyby, iż opona dedykowana jest do aut typu SUV lub crossover. Czasem występują określenia „XL”, „Extra Load” (czasem także jako: EXL) lub REINF, RFD, REF (od Reinforced-wzmocniona) oznaczające wzmacnianą konstrukcję (większą ładowność) albo LT (Light Truck, wskazujące przeznaczenie do lekkich samochodów ciężarowych), jednak są to ogólne wytyczne. Napęd AWD lub 4WD czasem znajduje odwzorowanie na boku opony poprzez umiejscowienie zapisu „4×4”, po oznaczeniu średnicy wewnętrznej w calach. Opona 4×4 może posiadać również oznaczenia T/A (dobra trakcja); KO (zalecana do jazdy mieszanej); KM (dobre właściwości jezdne w błocie); M+S (Mud+Snow, przystosowana do jazdy w błocie i śniegu).

Dodaj komentarz